۶ آبان ۱۳۹۲، ۹:۵۲

گزارش خبری/

اسناد بی آبرویی و تکذیب های پی در پی/ اروپا باید قدردان آمریکا باشد

اسناد بی آبرویی و تکذیب های پی در پی/ اروپا باید قدردان آمریکا باشد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : در حالی که اغلب رسانه های جهان از مطلع بودن باراک اوباما از شنود مکالمات آنگلا مرکل سخن می گویند سخنگوی آژانس امنیت ملی آمریکا مطلع بودن رئیس جمهور این کشور از این جریان را تکذیب کرده است.

روز گذشته اغلب رسانه های آلمانی همچون اشپیگل و بیلد سانتونگ گزارش مفصلی از اینکه اوباما در جریان شنود مکالمات تلفنی "آنگلا مرکل" قرار داشته منتشر کرده بودند.

در این گزارش آمده بود : در سال 2010 میلادی "کیت الکساندر" رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا، اوباما را در جریان جزئیات شنود مکالمات تلفنی مرکل قرار داده است، اما با این وجود رئیس جمهور آمریکا هیچ اقدامی را برای توقف این عملیات جاسوسی انجام نداده است.

بر اساس گزارش رسانه های آلمانی، شنود مکالمات تلفنی مرکل چند هفته مانده به سفر اوباما به برلین که در ماه ژوئن انجام شد شدت بیشتری گرفته بودند.

اما سخنگوی آژانس امنتی ملی آمریکا، این گزارش ها را به کلی رد و اعلام کرد اوباما در جریان این اقدامات قرار نداشته است.

موضوع بی اطلاعی روسای جمهور آمریکا از برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی این کشور، در حالیکه بر اساس اسناد افشا شده در مورد مرکل مکالمات وی از سال 2002 میلادی شنود می شده، امری عجیب به نظر می رسد.

اما در حالی که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به شدت نسبت به فعالیت های جاسوسی آمریکا معترض بوده و بیش از 20 کشور جهان نیز در پی تصویب قطعنامه ای در محکومیت اقدامات آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل هستند، "مایک راجرز"رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، مدعی شد که اروپا به سبب این فعالیت های جاسوسی باید قدردان آمریکا باشد.

به گفته راجرز، آمریکا با این کار به افزایش ضریب امنیت عمومی و همچنین جلوگیری از وقوع عملیات های تروریستی در اروپا کمک کرده است.

بر اساس اسناد افشا شده، آمریکا از رهبران بیش از 30 کشور جهان جاسوسی می کند و البته این کار به غیر از جاسوسی آمریکا از شرکت های بزرگ برای کلاهبرداری و کسب منافع است.

آژانس امنیت ملی آمریکا در حالی مطلع بودن اوباما از شنود مکالمات تلفنی مرکل را رد کرده که در هفته گذشته رهبران آمریکا و آلمان در گفتگویی تلفنی در این خصوص بحث کرده و حتی سفیر آمریکا در برلین نیز برای ادای توضیحات به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شد.

علاوه بر این موضوع ظرف روزهای آتی، روسای سرویس های اطلاعاتی آلمان به آمریکا می روند تا درباره این موضوع با مقامات واشنگتن رایزنی کرده و توضیحات آنان درباره جاسوسی را بشنوند.

از سوی دیگر آلمان به همراه برزیل در پی تصویب قطعنامه ای در محکومیت اقدامات آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل هستند و 19 کشور دیگر نیز از این تلاش آلمان و برزیل حمایت می کنند.

البته اقدامات مرکل فقط محدود به سازمان ملل نبوده و بر اساس اخبار منتشر شده صدر اعظم آلمان به دنبال توافقی در اتحادیه اروپا با عنوان "قرارداد جاسوسی ممنوع" به ویژه با آمریکا است.

بر اساس این گزارش، مرکل به دنبال آن است تا اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد به امضای قرارداد جاسوسی ممنوع با آمریکا کند. در حال حاضر آلمان و فرانسه دنبال امضای این قرارداد با آمریکا هستند و مرکل در پی آن است تا اتحادیه اروپا نیز به قرارداد مشابهی با آمریکا در رابطه با جاسوسی برسد.

سخنگوی دولت آلمان این موضوع را تایید کرده که مرکل در نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل این طرح را مطرح کرده است.

 

 

 

 

کد خبر 2163820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha